Skip to main content

Hvordan skrive en god jobbsøknad

Dame som skriver jobbsøknad

Sammen med CV´en er jobbsøknaden med på å avgjøre om hvilken bunke du havner i og om du blir tatt med videre til intervju. Søknaden skal fange arbeidsgiverens interesse og skape et godt førsteinntrykk.

Her har vi noen tips til hvordan du skriver en jobbsøknad som sikrer deg et intervju:

Les stillingsannonsen: Før du i det hele tatt starter på jobbsøknaden kan det være lurt å finne essensen i hva stillingen egentlig innebærer og hvilke krav som blir stilt. Har du erfaringen og motivasjonen som trengs for stillingen?

Tenk over strukturen: Jobbsøknaden bør inneholde en rød tråd slik at det er enklere for arbeidsgiver å lese den. Ikke overskrid én side, husk at arbeidsgiver skal igjennom mange søknader.

Hva jobbsøknaden bør inneholde:

  • Navn og adresse (både ditt og arbeidsgivers)
  • Dagens dato
  • Hvem du er: Relevant utdanning og hvorfor du søker på jobben
  • Relevant kompetanse og erfaring
  • Egenskaper og ferdigheter
  • Avslutt med din motivasjon for søknaden

Relevanse: Tenk godt igjennom hva du skriver i søknaden og om det er relevant for nettopp den stillingen du søker på. Det skinner godt igjennom dersom du bruker samme søknad til å søke på flere stillinger, da arbeidsgiver merker at den ikke er skreddersydd for den spesifikke jobben. Dette kan være ødeleggende for førsteinntrykket.

Et godt tips kan være å bruke begrepene og kvalifikasjonene stillingsannonsen utlyser og lese nøye igjennom hva arbeidsgiver egentlig ser etter.

Link søknaden opp mot CV´en: Bruk kvalifikasjonene som står i annonsen i CV´en og underbygg disse i jobbsøknaden. Sjekk ut innlegget vårt om å skrive en god CV her.

Innhent informasjon: Det kan være en god idé å lese seg opp på bransjen, bedriften og arbeidsgiver utover det som står i stillingsannonsen. Bruk sosiale medier, internett, nettverket ditt eller ring direkte til arbeidsgiver for å stille gode, gjennomtenkte spørsmål.

Begrunn hvorfor de skal velge deg: Pass på å ikke gå i fellen der du kun ramser opp hva du har gjort og hvilke ferdigheter du har. Begrunn hvorfor denne kompetansen og disse ferdighetene er relevante for stillingen du søker på. Hvorfor er denne stillingen interessant? Få frem hvorfor den appellerer til deg og bruk gjerne nøkkelord fra stillingsannonsen. Men vær obs, for som alt annet blir du gjennomskuet dersom du ikke er deg selv.

Vekk interesse hos arbeidsgiver: Du er en selger som skal selge inn deg selv som merkevare. Dette skal du få frem i form av jobbsøknad, CV, attester og vitnemål. Vær deg selv og så naturlig som mulig, da dette er det som er mest interessant å lese. Du er nødt til å tro på budskapet du skal formidle selv, for at andre skal tro på det. Unngå kompliserte ord og setninger som ikke faller deg naturlig, dette ødelegger salgs appellen.

Skill deg positivt ut
Jobbsøknaden skal vekke en interesse hos arbeidsgiver slik at hun/han har lyst til å møte deg. Du skal ikke bare få frem hva du har gjort og hvorfor, men også presentere hvem du er og sette et personlig preg på søknaden.

Avslutt sterkt
Vær kort, presis og positiv. Oppsummer hvorfor du søker og få frem hvorfor de bør velge deg.

Vær deg selv, bruk alle triksene fra dette innlegget og lykke til!

Jenni M. Bjørnstad

Forfatter Jenni M. Bjørnstad

Flere artikler av Jenni M. Bjørnstad

Leave a Reply